Przeskocz do tre艣ci
coloalert

Zaj臋cia dydaktyczno-wyr贸wnawcze

Zaj臋颅cia wspo颅ma颅ga颅j膮ce i dydak颅ty颅czno-wyr贸w颅naw颅cze maj膮 cel, kt贸rym jest udzie颅le颅nie uczniom pomo颅cy psy颅cho颅log颅iczno-ped颅a颅gog颅icznej. Dzieci maj膮ce przyk艂ad颅owo prob颅le颅my w nauce lub z objawa颅mi autyz颅mu, pracu颅j膮 w mniejszych grup颅kach, aby wyr贸w颅na膰 bra颅ki eduka颅cyjne. Istotne jest, i偶 takie wspar颅cia wyma颅ga颅j膮 dzieci z r贸偶ny颅mi zaburzeni颅a颅mi. Warto zapoz颅na膰 si臋 z poni偶szy颅mi infor颅ma颅c颅ja颅mi opisu颅j膮颅cy颅mi dok艂ad颅niej zaj臋颅cia dydaktyczno-wyr贸wnawcze.zaj臋cia wspomagaj膮ce

  1. Zaj臋颅cia dydak颅ty颅czno-wyr贸w颅naw颅cze 鈥 cel
  2. Zaj臋颅cia wspo颅ma颅ga颅j膮ce i oce颅na roz颅wo颅ju dziecka
  3. Zaj臋颅cia dydak颅ty颅czno-wyr贸w颅naw颅cze 鈥 dla kogo s膮 zalecane?
  4. Zaj臋颅cia korek颅cyjne dla dzieci 鈥 korzy艣ci

Zaj臋cia dydaktyczno-wyr贸wnawcze 鈥 cel

Zaj臋颅cia dydak颅ty颅czno-wyr贸w颅naw颅cze maj膮 pom贸c dzieciom w prob颅lemach a nauce. Mog膮 one wynika膰 z wielu czyn颅nik贸w, przyk艂a颅dem mo偶e by膰 niepe艂nosprawno艣膰, zaburzenia zachowa颅nia b膮d藕 emocji, niedos颅tosowanie spo艂eczne, specy颅ficzne trud颅no艣颅ci pod颅czas uczenia si臋, choro颅ba przewlek艂a, defi颅cy颅ty kom颅pe颅tencji oraz zaburzenia sprawno艣颅ci j臋zykowych, niepowodzenia szkolne, choro颅ba gene颅ty颅czne dziec颅ka (np. choro颅ba meta颅bol颅icz颅na u dziec颅ka), sytu颅ac颅ja trau颅maty颅cz颅na lub kryzysowa.

Zaj臋颅cia dydak颅ty颅czno-wyr贸w颅naw颅cze dodatkowo maj膮 pom贸c w opanowa颅niu oraz utr颅wale颅niu wiado颅mo艣颅ci przewidzianych w pod颅staw颅ie pro颅gramowej dla konkret颅nego eta颅pu eduka颅cyjnego. Poza tym ich kole颅jnym zadaniem jest uspraw颅ni颅an颅ie i naby颅wanie umiej臋t颅no艣颅ci potrzeb颅ne do w艂a艣颅ci颅wego funkcjonowa颅nia ucz颅nia w spo艂eczno艣颅ci szkol颅nej. Zaj臋颅cia wspo颅ma颅ga颅j膮ce musz膮 te偶 zapewni膰 warun颅ki do odnoszenia sukces贸w ka偶de颅mu dziecku i stworzy膰 bez颅pieczn膮, jak r贸wnie偶 przy颅jazn膮 atmos颅fer臋 w momen颅cie ich trwania.zaj臋cia wspomagaj膮ce

Real颅iza颅c颅ja zaj臋膰 korek颅cyjnych dla dzieci powin颅na doprowadz颅i膰 do sty颅mu颅lacji roz颅wo颅ju dziec颅ka oraz kory颅gowa颅nia jego zabur颅zonych funkcji. Te zaj臋颅cia zapo颅b颅ie颅ga颅j膮 pow颅stawa颅niu pewnych prob颅lem贸w emocjon颅al颅nych i wynika颅j膮 z nier颅adzenia sobie pod颅czas codzi颅en颅nych zaj臋膰.

Zaj臋颅cia dydak颅ty颅czno-wyr贸w颅naw颅cze s膮 motywacj膮 do dal颅szej nau颅ki i rozbudzenia zain颅tere颅sowa膰 w dziecku oraz ksz颅ta艂颅towa颅niu jego samodziel颅no艣颅ci. Wa偶ne znacze颅nie w trak颅cie takich zaj臋膰 jest indy颅wid颅u颅alne pode颅j艣颅cie do danego dziec颅ka, gdy偶 ka偶de mo偶e cier颅pie膰 na inne zaburzenia. Pod颅staw膮 jest przede wszys颅tkim zbadanie potrzeb ucz颅nia oraz przed颅staw颅ie颅nie konkret颅nych obszar贸w, aby pod颅j膮膰 wsp贸l颅nie prac臋. Metod臋 i for颅m臋 zaj臋膰 zawsze dopa颅sowu颅je si臋 do dziec颅ka. Chc膮c osi膮gn膮膰 za艂o偶one cele nale偶y wcze艣niej wykry膰 zaburzenia roz颅wo颅jowe i sys颅tem颅aty颅cznie prowadz颅i膰 odd颅zi颅a艂y颅wa颅nia dydak颅ty颅czno-wyr贸w颅naw颅cze, dos颅tosowane do danego wieku dziec颅ka i rodza颅ju jego zaburzenia.

Zaj臋cia wspomagaj膮ce i ocena rozwoju dziecka

Wszel颅ki pro颅ce颅dury osi膮颅ga颅nia za艂o偶onych wcze艣niej przez nauczy颅ciela lub spec颅jal颅ist臋 cel贸w musz膮 zawsze by膰 przy颅go颅towane w indy颅wid颅u颅al颅ny spos贸b. Przez to nale偶y rozu颅mie膰 dost臋p颅ne metody, 艣rod颅ki dydak颅ty颅czne czy te偶 formy prowad颅zonych zaj臋膰. Wszys颅tko zale偶y g艂贸wnie od mo偶li颅wo艣颅ci dziec颅ka i od jego posi颅adanych sprawno艣颅ci oraz roz颅wo颅ju psy颅chofizy颅cznego (np. czy wys颅t臋pu颅j膮 objawy autyz颅mu). Nie ma odg贸rnie jas颅no okre艣lonych czy te偶 uni颅w颅er颅sal颅nych pro颅ce颅dur, kt贸re b臋dzie mo偶颅na zas颅tosowa膰 zawsze, nieza颅le偶nie od ucz颅nia. Kiedy u jed颅nego dziec颅ka pomy艣l颅nie dane narz臋dzie albo meto颅da przynosi oczeki颅wane rezul颅taty to nie oznacza, i偶 u drugiego dziec颅ka, z inny颅mi zaburzeni颅a颅mi b臋dzie tak samo.zaj臋cia dydaktyczno wyr贸wnawcze

Zadaniem spec颅jal颅isty prowadz膮cego zaj臋颅cia wspo颅ma颅ga颅j膮ce jest przede wszys颅tkim zwracanie uwa颅gi na rozw贸j dziec颅ka. To pro颅ces ci膮g艂ych zmi颅an ilo艣颅ciowych oraz jako艣颅ciowych. Te zmi颅any prowadz膮 do znacznie lep颅szego funkcjonowa颅nia i zdoby颅wa颅nia kole颅jnych umiej臋t颅no艣颅ci, jak r贸wnie偶 przyswa颅ja颅nia doty颅chcza颅sowych wiado颅mo艣颅ci. Najlepiej, aby zaj臋颅cia obe颅j颅mowa艂y stre颅f臋 najbli偶sz膮 roz颅wo颅ju dziec颅ka. Zbyt proste zada颅nia mog膮 szy颅bko nudz颅i膰, a trudne 鈥 zniech臋颅ci膰 dziecko do dal颅szej wsp贸艂pra颅cy. Bard颅zo wa偶ne jest, aby rozpoz颅na膰 na jakim poziomie u danego dziec颅ka s膮 takie pod颅sta颅wowe funkc颅je jak np.: psy颅chiczne, fizy颅czne, pami臋颅ci, mowy, my艣le颅nia, kon颅cen颅tracji uwa颅gi, moto颅ry颅ki wi臋k颅szej i mniejszej i per颅cepcji wzrokowej oraz s艂uchowej.

Zaj臋cia dydaktyczno-wyr贸wnawcze 鈥 dla kogo s膮 zalecane?

Wyr贸偶颅nia si臋 r贸偶nice pomi臋dzy zaj臋颅ci颅a颅mi rewal颅i颅da颅cyjny颅mi a spec颅jal颅isty颅czny颅mi. Wynika颅j膮 one z prawnej pod颅stawy orga颅ni颅za颅cji prowad颅zonych zaj臋膰, kwal颅i颅fikacji wyma颅ganych od os贸b, kt贸re prowadz膮 zaj臋颅cia i cza颅su trwa颅nia zaj臋膰.

Zaj臋颅cia rewal颅i颅da颅cyjne s膮 przez颅nac颅zone dla dzieci z orzecze颅niem o niepe艂nosprawno艣颅ci, a pomoc psy颅cho颅log颅iczno-ped颅a颅gog颅icz颅na jest udzielana wszys颅tkim uczniom, nieza颅le偶nie od orzeczenia, w ramach zaj臋膰 wspo颅ma颅ga颅j膮颅cych. Uczniowie z niepe艂nosprawno艣颅ci膮 maj膮 godz颅in臋 zaj臋膰, kt贸ra trwa 60 min颅ut. W wybranych przy颅pad颅kach mo偶颅na skr贸颅ci膰 ten czas, jed颅nak偶e nale偶y zachowa膰 ustalony dla danego ucz颅nia 艂膮czny czas zaj臋膰 w tygod颅niowym okre颅sie. Dla dzieci bez orzeczenia godz颅i颅na zaj臋膰 wynosi 45 min颅ut. Oczy颅wi艣颅cie mo偶颅na prowadz颅i膰 zaj臋颅cia d艂u偶ej b膮d藕 kr贸cej, zachowu颅j膮c ustalony dla tego ucz颅nia tygod颅niowy czas zaj臋膰.

Pod颅sta颅wowym doku颅mentem do uczest颅niczenia przez dziecko w zaj臋颅ci颅ach, kt贸re s膮 dedykowane niepe艂nosprawnym w plac贸w颅ce o艣wia颅towej jest orzecze颅nie o potrze颅bie ksz颅ta艂ce颅nia spec颅jal颅nego. Wyda颅je je porad颅nia psy颅cho颅log颅iczno-ped颅a颅gog颅icz颅na. To przecze颅nie mo偶e by膰 wydane zar贸wno dzieciom nies艂ysz膮cym/s艂abo s艂ysz膮颅cym, niewidomym lub s艂abo widz膮颅cym, a tak偶e z niepe艂nosprawno艣颅ci膮 ruchow膮 albo intelek颅tu颅al颅n膮, z autyzmem, z niepe艂no sprawno艣颅ci颅a颅mi sprz臋偶ony颅mi i z zespo艂em Aspergera.zaj臋cia korekcyjne dla dzieci

Uczniowie niepe艂nosprawni ucz臋szcza颅j膮颅cy do og贸ln颅o颅dost臋p颅nej klasy lub inte颅gra颅cyjnej musz膮 mie膰 zag颅waran颅towane 2 godziny zegarowe przez颅nac颅zone na zaj臋颅cia rewal颅i颅da颅cyjne. Nie je zapisu odnosz膮cego si臋 do zaj臋膰 z zakre颅su pomo颅cy psy颅cho颅log颅iczno-ped颅a颅gog颅icznej , a w tym zaj臋膰 dydak颅ty颅czno-wyr贸w颅naw颅czych dla uczni贸w posi颅ada颅j膮颅cych orzecze颅nie. Taka pomoc powin颅na zosta膰 dopa颅sowana w indy颅wid颅u颅al颅ny spos贸b do potrzeb danego ucznia.

Plac贸w颅ki o艣wia颅towe ofer颅u颅j膮 zaj臋颅cia, kt贸re s膮 przez颅nac颅zone wy艂膮cznie dla dzieci z orzecze颅niem o niepe艂nosprawno艣颅ci. Pomoc psy颅cho颅log颅icz颅na w przed颅szkolu lub w szkole jest udzielana te偶 z inic颅jaty颅wy ucz颅nia albo jego rodz颅ic贸w, dyrek颅to颅ra plac贸w颅ki, wychowaw颅cy, nauczy颅ciela i pomo颅cy nauczy颅ciela. Je艣li dziecko zma颅ga si臋 z r贸偶ny颅mi trud颅no艣颅ci颅a颅mi, przy kt贸rych wys颅t臋pu颅je praw颅dopodobie艅st颅wo, 偶e ich pod艂o偶em s膮 zaburzenia roz颅wo颅jowe, jed颅nak偶e niepotwierd颅zone orzecze颅niem to mo偶颅na korzys颅ta膰 z r贸偶nych form wspo颅ma颅ga颅j膮颅cych zaj臋膰.

Zaj臋cia korekcyjne dla dzieci 鈥 korzy艣ci

Wiele dzieci zma颅ga si臋 z trud颅no艣颅ci颅a颅mi w nauce. Przy颅czyn膮 tego zjawiska mog膮 by膰 nawet choro颅by przewlek艂e, wady ser颅ca u dziec颅ka albo zaburzenia. Nieste颅ty, ale nie zawsze da si臋 je zdi颅ag颅no颅zowa膰, poniewa偶 mog膮 one mie膰 niespecy颅ficzny lub wr臋cz uta颅jony prze颅bieg, kt贸ry jest w rezulta颅cie trud颅ny do rozpoznania.zaj臋cia wspomagaj膮ce

Zale颅ca si臋 wyko颅nanie bada艅 gene颅ty颅cznych u dziec颅ka. Wska偶膮 one na przy颅czyn臋 pojaw颅ia颅j膮颅cych si臋 trud颅no艣颅ci, a tak偶e poz颅wol膮 na wdro偶e颅nie w艂a艣颅ci颅wego leczenia oraz ter颅apii. Rodz颅ice nie zawsze zna颅j膮 pod艂o偶e prob颅lem贸w dziec颅ka w nauce. Zaj臋颅cia korek颅cyjne maj膮 du偶e znacze颅nie pod颅czas roz颅wo颅ju umiej臋t颅no艣颅ci dziec颅ka. Wp艂y颅wa颅j膮 one na funkc颅je fizy颅czne oraz psy颅chiczne w zakre颅sie m.in. uwa颅gi, moto颅ry颅ki, kon颅cen颅tracji i my艣le颅nia oraz daj膮 mo偶li颅wo艣膰 dziecku wsp贸艂pra颅cy w zes颅pole. Pon颅ad颅to do艣wiad颅cza颅j膮 one przy颅jaznej, jak r贸wnie偶 bez颅piecznej formy wsp贸艂pra颅cy i rywal颅iza颅cji. Te umiej臋t颅no艣颅ci efek颅ty颅wnie wp艂y颅wa颅j膮 na praw颅id艂ow膮 samoocen臋 w艣r贸d dzieci.

Zaj臋颅cia dydak颅ty颅czno-wyr贸w颅naw颅cze pole颅ga颅j膮 taj偶e na wskazy颅wa颅niu dziecku jego indy颅wid颅u颅al颅nych osi膮g颅ni臋膰. Ucze艅, kiedy widzi efek颅ty swo颅jej nieustan颅nej pra颅cy, dostrze颅ga sens dal颅szego uczest颅niczenia w nich. Dzi臋颅ki temu na pewno wzras颅ta jego motywac颅ja oraz poczu颅cie w艂as颅nej warto艣颅ci. Zaj臋颅cia wspo颅ma颅ga颅j膮ce to ciekawa przy颅go颅da, pod颅czas kt贸rej m艂ody ucze艅 rozwi颅ja swo颅je umiej臋t颅no艣颅ci. Dzieci zma颅ga颅j膮ce si臋 z r贸偶ny颅mi zaburzeni颅a颅mi potrze颅bu颅j膮 pomo颅cy, 偶eby m贸c pod颅nie艣膰 swo颅je kom颅pe颅tenc颅je. Dopa颅sowany indy颅wid颅u颅al颅nie mate颅ri颅a艂 do danego poziomu i potrzeb dziec颅ka, wp艂ynie na jego ch臋膰 do ci膮g艂ej nau颅ki oraz usprawni naby颅wanie kole颅jnych umiej臋tno艣ci.

Wi臋cej infor颅ma颅cji

Masz pyta颅nia odno艣nie bada艅 dla dzieci?

Napisz do nas na redakcja@genetyczne.pl.

Zobacz te偶:

馃挏Bada颅nia gene颅ty颅czne padaczka

馃挏Badanie WES cena

馃挏Bada颅nia pro颅fi颅lak颅ty颅czne u dzieci

馃挏Padacz颅ka u dzieci 鈥 przy颅czyny genetyczne

Oce艅
mail