Wasze dziecko jeszcze nie mówi? Sprawdźcie co może być przyczyną Przeskocz do treści
Fertiscan dowiedz się więcej Fertiscan dowiedz się więcej

Wasze dziecko jeszcze nie mówi? Sprawdźcie co może być przyczyną

Martwisz się, że Two­je dziecko niedłu­go skończy już trzy lat­ka, a mimo to wciąż wypowia­da tylko poje­dyncze syla­by? Porównu­jesz je do innych dzieci i zaczy­nasz poważnie zas­tanaw­iać się czy Two­ja pociecha rozwi­ja się praw­idłowo? Brak mowy u dziec­ka potrafi spędz­ić sen z powiek niejed­nego rodz­i­ca. Czy rzeczy­wiś­cie jest on powo­dem do paniki?

zaburzenia mowy u dzieci

Rozwój mowy u dzieci

Jak nietrud­no zauważyć dzieci różnią się od siebie pod wzglę­dem tem­pa opanowywa­nia kole­jnych zdol­noś­ci: siada­nia, chodzenia oraz mówienia. Jed­no dziecko w wieku 3 lat będzie już budowało całe zda­nia, inne nadal posługi­wało się tylko poje­dynczy­mi wyrazami.

Szy­bkość z jaką maluch naby­wa umiejęt­ność słownego komu­nikowa­nia się z otocze­niem może mieć bard­zo indy­wid­u­al­ny charak­ter i być uza­leżniona od wielu czyn­ników, zarówno bio­log­icznych, jak i środowiskowych. Niem­niej jed­nak rozwój mowy u dzieci jest pewnym pro­ce­sem, który moż­na podzielić na kil­ka etapów:

  • Etap I: głużenie i gaworzenie

Między 3 a 6 miesiącem życia niemowlę zaczy­na wydawać swo­je pier­wsze gardłowe dźwię­ki (nie licząc oczy­wiś­cie płaczu), nazy­wa się je głuże­niem. Potem, a więc w okoli­cach 6 miesią­ca pojaw­ia się już tzw. gaworze­nie. Dziecko zaczy­na łączyć samogłos­ki ze spółgłoska­mi i w ten sposób pow­sta­je np. ga-ga, ba-ba albo ma-ma. Okres gaworzenia kończy się zwyk­le wraz z ukończe­niem 1 roku życia.

  • Etap II: pierwsze wyrazy

Po ukończe­niu 1 roku maluch zaczy­na pode­j­mować pier­wsze pró­by wypowiada­nia słów. Są to zwyk­le proste, 2–3 sylabowe wyrazy.

  • Etap III: pierwsze proste zdania

W wieku 2 – 3 lat dziecko potrafi już tworzyć pier­wsze zda­nia. Początkowo oczy­wiś­cie niezbyt skom­p­likowane, składa­jące się maksy­mal­nie z 2–3 wyrazów. Z cza­sem wypowiedzi dziec­ka sta­ją się jed­nak coraz bardziej złożone.

  • Etap IV: rozbudowane zdania

Od 3 do 7 roku życia dziecko jest już w stanie sprawnie komu­nikować się z otocze­niem. Wypowiadane przez nie zda­nia są poprawne i w pełni zrozumiałe.

Zaburzenia mowy u dzieci — co może być ich przyczyną

Przy­czyn zaburzeń roz­wo­ju mowy u dzieci moż­na wymienić bard­zo wiele. Mogą one wynikać z niepraw­idłowoś­ci w budowie aparatu mowy, np. gardła, krtani czy pod­niebi­enia. Ogrom­ny wpływ będą miały również zmi­any neu­ro­log­iczne, w tym poważne uszkodzenia mózgu. Opóźnie­nie roz­wo­ju mowy jest też bard­zo częs­to związane z niedosłuchem. Dlat­ego wszys­tkie dzieci powin­ny prze­jść spec­jal­isty­czne bada­nia audi­o­log­iczne. Pier­wsze wykonu­je się zazwyczaj tuż po urodze­niu. Powodów braku postępu w nauce mówienia należy też szukać w psy­chice. Pamię­ta­jmy, że dzieci są isto­ta­mi bard­zo wrażli­wy­mi. Trau­maty­czne przeży­cia, np. prze­moc w rodzinie i  związany z nią lęk, mogą zablokować dziecko oraz spraw­ić, że nie będzie ono chci­ało się komunikować.

W tym miejs­cu warto wspom­nieć o dys­funkcji zwanej mutyzmem. Zaburze­nie to pole­ga na tym, że dziecko nie mówi nic lub jego mowa jest bard­zo ubo­ga. Choć u podłoża mutyz­mu mogą zna­j­dować się zaburzenia w budowie i funkcjonowa­niu narzą­du mowy, to w więk­szoś­ci przy­pad­ków jest on efek­tem psy­chicznej blokady. Mutyzm doty­czy najczęś­ciej dzieci zanied­banych, żyją­cych w rodz­i­nach pato­log­icznych, narażonych na stres oraz przemoc.

niepokojące objawy u dziecka

Autyzm, zespół Retta, zespół Angelmana, fenyloketonuria — brak mowy a choroby genetyczne

Zaburzenia roz­wo­ju mowy u dziec­ka są częstym objawem tzw. zaburzeń ze spek­trum autyz­mu. Pod tym poję­ciem kry­je się cały szereg różnych jed­nos­tek chorobowych. Co ciekawe wiele z nich ma swo­je podłoże w gene­tyce. Tak będzie np. z zespołem Ret­ta,  zespołem Angel­mana, czy niek­tóry­mi choroba­mi metabolicznymi.

Zespół Ret­ta to choro­ba gene­ty­cz­na doty­czą­ca praw­ie wyłącznie dziew­czynek. Prowadzi on do stop­niowego upośledzenia umysłowego oraz utrace­nia naby­tych we wczes­nym dziecińst­wie umiejęt­noś­ci. Dziew­czyn­ka przes­ta­je nie tylko chodz­ić, ale też mówić, co znacznie utrud­nia jej komu­nikację z otoczeniem.

Zespołowi Angel­mana towarzyszą przede wszys­tkim zaburzenia w obrę­bie OUN. Obok upośledzenia umysłowego pojaw­ia się padacz­ka, zaburzenia koor­dy­nacji ruchowej oraz napady śmiechu. Więk­szość dzieci z tym zespołem ma znaczne trud­noś­ci z opanowaniem mowy, aż 30% chorych nie mówi w ogóle, resz­ta posługu­je się poje­dynczy­mi wyrazami.

Choro­by meta­bol­iczne mogą dawać objawy przy­pom­i­na­jące autyzm. Schorze­niem o takim prze­biegu będzie np. feny­loke­tonuria. Jest to choro­ba, w której zabur­zony jest metab­o­lizm feny­loalaniny — biał­ka obec­nego w orga­nizmie człowieka. Nielec­zona feny­loke­tonuria może być przy­czyną zaburzeń zachowa­nia, niepełnosprawnoś­ci intelek­tu­al­nej i fizy­cznej oraz kłopotów z mową. Na pol­skim rynku medy­cznym są już nowoczesne bada­nia gene­ty­czne, potrafiące prze­badać dziecko pod kątem kilkudziesię­ciu wrod­zonych wad metab­o­liz­mu jed­nocześnie, w tym pod kątem feny­loke­tonurii właśnie.

Co robić, gdy nasze dziecko nie mówi?

Jak już wspom­ni­ano, to kiedy dziecko opanu­je umiejęt­ność mówienia jest sprawą bard­zo indy­wid­u­al­ną. Niem­niej jed­nak jeśli widz­imy, że nasza pociecha mimo ukońc­zonego 2 czy 3 roku życia nadal wypowia­da tylko poje­dyncze syla­by, znacznie odb­ie­ga­jąc tym samym od swoich rówieśników, powin­niśmy niezwłocznie udać się z nim do lekarza. Koniecz­na może okazać się wiz­y­ta u laryn­golo­ga, logope­dy, a nawet psy­cholo­ga. Na pewno warto też pomyśleć o wiz­y­cie w porad­ni gene­ty­cznej. Tylko lekarz gene­tyk będzie potrafił ocenić czy wys­tępu­jące u dziec­ka prob­le­my mogą być wynikiem choro­by gene­ty­cznej.

Autor: Natalia Jeziors­ka — redak­tor medyczny

 

 

 

Oceń
mail