Jak zdiagnozować autyzm?
Kwiecień jest miesiącem, w którym obchodzony jest Dzień Świadomości Autyzmu, dzięki czemu organizowanych jest wiele akcji, które mają na celu zwiększenie wiedzy na temat autyzmu. Autyzm jest to całościowe zaburzenie rozwojowym, w którego objawy tworzą specyficzne spektrum.
Badania na autyzm — w jakim wieku diagnozuje się autyzm?
Kiedy zdecydować się na wykonanie badania na autyzm u dziecka?
Z kim skonsultować wynik badania na autyzm?
Badania na autyzm a wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem
Badania na autyzm — w jakim wieku diagnozuje się autyzm?
Nie ma jednego wieku, w którym autyzm może być zdiagnozowany. Najczęściej diagnozy stawiane są już wieku przedszkolnym, w szczególności wśród chłopców. Jednak w ostatnich latach wiele dorosłych osób oraz nastolatków, wśród nich jest przeważająca liczba kobiet, decyduje się pójść w kierunku diagnozy autyzmu. Często są to osoby o wyższej inteligencji niż przeciętna.
Kiedy zdecydować się na wykonanie badania na autyzm u dziecka?
Wczesne zdiagnozowanie spektrum autyzmu pozwoli na wczesne wprowadzenie dostosowań, które ułatwiają dziecku życie. Obecnie dostępne są badania genetyczne na autyzm. Należy do nich badanie Wes, które oferuje najszerszy pakiet badań. Polega ono na zbadaniu genetycznego podłoża autyzmu u pacjenta, a nawet pozwala na ustalenie zmian w sekwencji genów, które mogą powodować inne choroby.
Z kim skonsultować wynik badania na autyzm?
Kiedy u dziecka zostanie diagnozowany autyzm, należy zasięgnąć porad psychiatry dziecięcego, który specjalizuje się w badaniu autyzmu. Również niezbędne może wizyta u psychologa dziecięcego lub klinicznego. Najlepiej, aby obydwu specjalistów ze sobą współpracowało, ponieważ pozwoli to na dokładną ocenę stanu psychicznego dziecka, jego stanu emocjonalnego i pozwoli na obranie sposobu terapii, jeśli taka będzie potrzebna.
Badania na autyzm a wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem
Diagnoza autyzmu jest punktem wyjścia, który jest niezbędny, aby zrozumieć dziecko i pomagać mu w przeżywaniu trudności. Należy też dostosować otoczenie, w którym dziecko najczęściej przebywa, do jego potrzeb — każde dziecko ma inne potrzeby, więc je uważnie obserwować. Ponadto może być niezbędna terapia sensoryczna, ponieważ autyści często mają zaburzenia integracji sensosyrecznej.